سرطان لوزالمعده بر پانکراس غده موجود در شکم که به هضم غذا کمک می کند، تأثیر می گذارد. علائم سرطان پانکراس شامل حالت تهوع، نفخ، خستگی، زردی و بی اشتهایی است. درمان شامل جراحی، شیمی درمانی و پرتودرمانی است. میزان بقای سرطان لوزالمعده در افراد بیمار پایین است زیرا تشخیص بیماری در مراحل اولیه دشوار است.

در این مقاله از مجله 60+ به بررسی تمامی نکاتی که باید درباره سرطان پانکراس، نحوه تشخیص، علائم و درمان سرطان پانکراس بدانید را بیان کرده ایم. تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

سرطان پانکراس چیست؟

سرطان لوزالمعده زمانی اتفاق می‌افتد که سلول‌های لوزالمعده شما جهش می‌یابند و خارج از کنترل تکثیر می‌شوند و تومور را تشکیل می‌دهند. لوزالمعده شما غده ای در شکم شما، بین ستون فقرات و معده شما است. هورمون‌هایی می‌سازد که سطح قند خون را کنترل می‌کنند و آنزیم‌هایی که به هضم کمک می‌کنند.

بیشتر سرطان های پانکراس از مجاری پانکراس شما شروع می شود. مجرای اصلی پانکراس (مجرای Wirsung) پانکراس شما را به مجرای صفراوی مشترک شما متصل می کند.

تومورهای لوزالمعده در مراحل اولیه در آزمایشات تصویربرداری نشان داده نمی شوند. به همین دلیل، بسیاری از افراد تا زمانی که سرطان گسترش نیافته، تشخیص داده نمی شود. سرطان لوزالمعده همچنین به بسیاری از داروهای رایج سرطان مقاوم است و درمان آن را بسیار دشوار می کند.

سرطان پانکراس چیست

انواع سرطان پانکراس

دو نوع اصلی تومور پانکراس وجود دارد:

  • تومورهای برون ریز: بیش از 90 درصد از تمام تومورهای پانکراس تومورهای برون ریز هستند. شایع ترین نوع سرطان لوزالمعده، آدنوکارسینوم است که در سلول هایی که اندام های شما را پوشانده اند شروع می شود.
  • تومورهای نورواندوکرین: کمتر از 10 درصد از تومورهای پانکراس، تومورهای عصبی غدد درون ریز (NETs) هستند. کارسینوم سلول جزیره ای نام دیگری برای NET است.

سرطان پانکراس چقدر شایع است؟

سرطان لوزالمعده مسئول تقریباً 3 درصد از کل سرطان ها در ایالات متحده است. این دهمین سرطان شایع در مردان و افرادی است که در بدو تولد مرد هستند و هشتمین سرطان شایع در زنان و افرادی است که در بدو تولد به آنها زنان اختصاص داده شده است.

موارد سرطان پانکراس در حال افزایش است. روندها نشان می دهد که سرطان پانکراس دومین عامل مرگ و میر ناشی از سرطان در ایالات متحده تا سال 2030 خواهد بود.

علائم و نشانه های سرطان پانکراس

سرطان های اولیه لوزالمعده اغلب هیچ علامت یا علامتی ایجاد نمی کنند. زمانی که علائم ایجاد می کنند، اغلب بسیار بزرگ شده اند یا در خارج از پانکراس پخش شده اند.

داشتن یک یا چند مورد از علائم زیر به معنای ابتلا به سرطان پانکراس نیست. در واقع بسیاری از این علائم بیشتر به دلیل سایر شرایط ایجاد می شوند. با این حال اگر هر یک از این علائم را دارید، مهم است که آنها را توسط پزشک بررسی کنید تا در صورت نیاز بتوان علت را پیدا کرد و درمان کرد.

زردی و علائم مرتبط

یرقان زرد شدن چشم و پوست است. اکثر افراد مبتلا به سرطان پانکراس، زردی را به عنوان یکی از اولین علائم خود خواهند داشت. زردی در اثر تجمع بیلی روبین، ماده ای به رنگ زرد مایل به قهوه ای تیره در کبد ایجاد می شود. به طور معمول، کبد مایعی به نام صفرا آزاد می کند که حاوی بیلی روبین است. 

صفرا از طریق مجرای صفراوی مشترک وارد روده می شود، جایی که به تجزیه چربی ها کمک می کند. در نهایت بدن را در مدفوع رها می کند. هنگامی که مجرای صفراوی مشترک مسدود می شود، صفرا نمی تواند به روده ها برسد و میزان بیلی روبین در بدن جمع می شود.

سرطان هایی که از سر لوزالمعده شروع می شوند نزدیک مجرای صفر و منجر به یافتن این تومورها در مراحل اولیه شود. اما سرطان هایی که از بدن یا دم لوزالمعده شروع می شوند، تا زمانی که از طریق پانکراس پخش نشوند، روی مجرا فشار نمی آورند. در این زمان، سرطان اغلب فراتر از پانکراس گسترش یافته است.

علائم سرطان پانکراس

وقتی سرطان پانکراس گسترش می یابد، اغلب به کبد می رود. این نیز می تواند باعث زردی شود. علائم دیگری از یرقان و همچنین زردی چشم و پوست وجود دارد:

  • ادرار تیره: گاهی اوقات، اولین علامت زردی ادرار تیره‌تر است. با افزایش سطح بیلی روبین در خون رنگ ادرار قهوه ای می شود.
  • مدفوع روشن یا چرب: بیلی روبین به طور معمول به رنگ قهوه ای مدفوع کمک می کند. اگر مجرای صفراوی مسدود باشد، مدفوع ممکن است به رنگ روشن یا خاکستری باشد. اگر آنزیم‌های صفرا و لوزالمعده نتوانند به روده‌ها برسند تا به تجزیه چربی‌ها کمک کنند، مدفوع می‌تواند چرب شود و ممکن است در توالت شناور شود.
  • خارش پوست: هنگامی که بیلی روبین در پوست جمع می شود، ممکن است شروع به خارش و همچنین زرد شدن کند.

سرطان پانکراس شایع ترین علت زردی نیست. علل دیگر مانند سنگ کیسه صفرا، هپاتیت و سایر بیماری های کبد و مجاری صفراوی بسیار شایع تر هستند.

درد شکم یا کمر

درد در ناحیه شکم یا کمر در سرطان پانکراس شایع است. سرطان هایی که از بدن یا دم لوزالمعده شروع می شوند می توانند نسبتاً بزرگ شوند و شروع به فشار بر سایر اندام های مجاور کنند و باعث درد شوند. سرطان همچنین ممکن است به اعصاب اطراف لوزالمعده گسترش یابد که اغلب باعث کمردرد می شود. درد در ناحیه شکم یا کمر نسبتاً شایع است و اغلب ناشی از چیزی غیر از سرطان پانکراس است.

کاهش وزن و کم اشتهایی

کاهش وزن ناخواسته در افراد مبتلا به سرطان پانکراس بسیار رایج است. این افراد اغلب اشتهای کمی دارند یا اصلا اشتها ندارند.

تهوع و استفراغ

اگر سرطان انتهای معده را تحت فشار قرار دهد، می‌تواند تا حدی آن را مسدود کند و عبور غذا را سخت کند. این می تواند باعث تهوع، استفراغ و درد شود که بعد از خوردن غذا بدتر می شود.

بزرگ شدن کیسه صفرا یا کبد

اگر سرطان مجرای صفراوی را مسدود کند، صفرا می تواند در کیسه صفرا جمع شود و آن را بزرگتر کند. گاهی اوقات پزشک می تواند این را (به عنوان یک توده بزرگ زیر سمت راست قفسه سینه) در طول معاینه فیزیکی احساس کند. در تست های تصویربرداری نیز قابل مشاهده است.

سرطان پانکراس همچنین گاهی اوقات می تواند کبد را بزرگ کند، به خصوص اگر سرطان در آنجا گسترش یافته باشد. پزشک ممکن است بتواند لبه کبد را در زیر قفسه سینه سمت راست در معاینه احساس کند، یا ممکن است کبد بزرگ در آزمایش های تصویربرداری دیده شود.

لخته شدن خون

گاهی اوقات، اولین سرنخ مبنی بر ابتلای فردی به سرطان لوزالمعده، لخته شدن خون در یک ورید بزرگ، اغلب در ساق پا است. این ترومبوز ورید عمقی یا DVT نامیده می شود. علائم می تواند شامل درد، تورم، قرمزی و گرما در پای آسیب دیده باشد. گاهی اوقات یک تکه از لخته می تواند پاره شود و به ریه ها برود که ممکن است تنفس را سخت کند یا باعث درد قفسه سینه شود. لخته خون در ریه ها آمبولی ریه یا PE نامیده می شود.

با این حال، داشتن لخته خون معمولاً به معنای ابتلا به سرطان نیست. بیشتر لخته های خون در اثر عوامل دیگری ایجاد می شوند.

دیابت

سرطان های پانکراس به ندرت باعث دیابت می شوند زیرا سلول های سازنده انسولین را از بین می برند. علائم می تواند شامل احساس تشنگی و گرسنگی و نیاز به دفع مکرر ادرار باشد. اغلب، سرطان می‌تواند منجر به تغییرات کوچکی در سطح قند خون شود که علائم دیابت را ایجاد نمی‌کند، اما همچنان با آزمایش خون قابل تشخیص است.

تشخیص سرطان پانکراس

آزمایشات برای تشخیص سرطان پانکراس

سرطان پانکراس معمولاً با آزمایش‌ها و روش‌هایی تشخیص داده می‌شود که تصاویری از پانکراس و ناحیه اطراف آن تهیه می‌کنند. فرآیندی که برای کشف اینکه آیا سلول های سرطانی در داخل و اطراف پانکراس پخش شده اند یا نه مرحله بندی نامیده می شود. 

آزمایش‌ها و روش‌های تشخیص، تشخیص و مرحله سرطان پانکراس معمولاً همزمان انجام می‌شوند. برای برنامه ریزی برای درمان، دانستن مرحله بیماری و اینکه آیا سرطان پانکراس با جراحی قابل برداشتن است یا خیر، مهم است.

آزمایش ها و روش های زیر ممکن است مورد استفاده قرار گیرد:

  • معاینه فیزیکی و سابقه سلامت: معاینه بدن برای بررسی علائم کلی سلامت، از جمله بررسی علائم بیماری، مانند توده ها یا هر چیز دیگری که غیرعادی به نظر می رسد. همچنین تاریخچه ای از عادات سلامتی بیمار و بیماری ها و درمان های گذشته او گرفته می شود.
  • مطالعات شیمی خون: روشی که در آن نمونه خون برای اندازه‌گیری مقدار مواد خاصی مانند بیلی روبین که توسط اندام‌ها و بافت‌های بدندر خون آزاد می‌شود،مقدار غیرمعمول (بیشتر یا کمتر از حد طبیعی) یک ماده می تواند نشانه بیماری باشد.
  • آزمایش نشانگر تومور: روشی که در آن نمونه‌ای از خون، ادرار یا بافت برای اندازه‌گیری مقادیر برخی مواد مانند CA 19-9 و آنتی‌ژن کارسینومبریونیک (CEA) ساخته شده توسط اندام‌ها، بافت‌ها یاسلول‌های تومور بررسی می‌شود. برخی از مواد زمانی که در سطوح افزایش یافته در بدن یافت شوند با انواع خاصی از سرطان مرتبط هستند. به این تومور مارکرها می گویند.
  • ام آر آی (تصویربرداری رزونانس مغناطیسی) : روشی که از آهنربا، امواج رادیویی و کامپیوتر برای تهیه مجموعه ای از تصاویر دقیق از نواحی داخل بدن استفاده می کند. این روش تصویربرداری تشدید مغناطیسی هسته ای (NMRI) نیز نامیده می شود.
  • سی تی اسکن (CAT scan): روشی است که مجموعه ای از تصاویر دقیق از نواحی داخل بدن، از زوایای مختلف گرفته می شود. تصاویر توسط یک کامپیوتر متصل به دستگاه اشعه ایکس ساخته شده اند. رنگ ممکن استبه داخل ورید تزریق شود یا بلعیده شود تا به اندام ها یا بافت ها کمک کند واضح تر نشان داده شوند. به این روش توموگرافی کامپیوتری، توموگرافی کامپیوتری یا توموگرافی محوری کامپیوتری نیز گفته می شود. سی تی اسکن مارپیچی یا مارپیچ با استفاده از دستگاه اشعه ایکس که بدن را در یک مسیر مارپیچی اسکن می کند، مجموعه ای از تصاویر بسیار دقیق از نواحی داخل بدن ایجاد می کند.
  • اسکن PET (اسکن توموگرافی گسیل پوزیترون): مقدار کمی گلوکز رادیواکتیو به داخل سیاهرگ تزریق می شود. اسکنر PET در اطراف بدن می چرخد ​​و تصویری از محل مصرف گلوکز در بدن ایجاد می کند. سلول‌های تومور بدخیم در تصویر روشن‌تر نشان داده می‌شوند، زیرا نسبت به سلول‌های طبیعی فعال‌تر هستند و گلوکز بیشتری می‌گیرند. 
  • سونوگرافی شکم: به آزمایش اولتراسوند برای تهیه تصاویر از داخل شکم سونوگرافی شکم گفته می شود. مبدل اولتراسوند بر روی پوست شکم فشار داده می شود و امواج صوتی پرانرژی (سونوگرافی) را به داخل شکم هدایت می کند. امواج صوتی از بافت ها و اندام های داخلی منعکس شده و پژواک ایجاد می کنند. مبدل پژواک ها را دریافت می کند و آنها را به رایانه می فرستد، که با استفاده از پژواک، تصاویری به نام سونوگرافی ایجاد می کند.
  • سونوگرافی آندوسکوپی (EUS): روشی که در آن یک آندوسکوپ معمولاً از طریق دهان یا رکتوم وارد بدن می شود. آندوسکوپ ابزاری نازک و لوله مانند با نور و عدسی برای مشاهده است. یک کاوشگر در انتهای آندوسکوپ برای پرتاب امواج صوتی پرانرژی از بافت ها یا اندام های داخلی و ایجاد پژواک استفاده می شود. پژواک ها تصویری از بافت های بدن را تشکیل می دهند که سونوگرافی نامیده می شود. این روش آندوسونوگرافی نیز نامیده می شود.
  • کلانژیوپانکراتوگرافی رتروگراد آندوسکوپی (ERCP) : روشی است که برای عکسبرداری با اشعه ایکس مجاری که صفرا را از کبد به کیسه صفرا و از کیسه صفرا به روده کوچک می برند. گاهی اوقات سرطان لوزالمعده باعث باریک شدن این مجاری و انسداد یا کند شدن جریان صفرا می شود و باعث زردی می شود. 
  • کلانژیوگرافی ترانس کبدی از راه پوست (PTC): روشی که برای عکسبرداری با اشعه ایکس از کبد و مجاری صفراوی استفاده می شود. یک سوزن نازک از طریق پوست زیر دنده ها و وارد کبد می شود. رنگ به کبد یا مجاری صفراوی تزریق می شود و عکسبرداری با اشعه ایکس انجام می شود. اگر انسدادی پیدا شود، گاهی اوقات یک لوله نازک و قابل انعطاف به نام استنت در کبد گذاشته می شود تاصفرا را به روده کوچک یا کیسه جمع آوری خارج از بدن تخلیه کند. این تست فقط در صورتی انجام می شود که ERCP قابل انجام نباشد.
  • لاپاراسکوپی: یک روش جراحی برای بررسی اندام های داخل شکم برای بررسی علائم بیماری. برش‌های کوچکیدر دیواره شکم ایجاد می‌شود و لاپاراسکوپ ( لوله‌ای نازک و روشن) در یکی از برش‌ها قرار می‌گیرد. لاپاراسکوپ ممکن است یک پروب اولتراسوند در انتها داشته باشد تا امواج صوتی پرانرژی را از اندام های داخلی مانند پانکراس پرتاب کند. به این سونوگرافی لاپاراسکوپی می گویند. ابزارهای دیگر ممکن است از طریق همان برش ها یا سایر برش ها برای انجام روش هایی مانند نمونه برداری از بافت از پانکراس یا نمونه ای از مایع از شکم برای بررسی سرطان وارد شوند.
  • بیوپسی: برداشتن سلول‌ها یا بافت‌ها به‌منظور مشاهده آن‌ها در زیر میکروسکوپ توسط پاتولوژیست برای بررسی علائم سرطان. روش های مختلفی برای انجام بیوپسی برای سرطان پانکراس وجود دارد. یک سوزن ظریف یا یک سوزن هسته ای ممکن است در طی عکسبرداری با اشعه ایکس یا اولتراسوند برای برداشتن سلول ها به پانکراس وارد شود. همچنین ممکن است در طی لاپاراسکوپی یا جراحی برای برداشتن تومور، بافت برداشته شود.
آزمایشات برای تشخیص سرطان پانکراس

سرطان پانکراس چگونه درمان می شود؟

در ایالات متحده نرخ طول عمر بیماران سرطان پانکراس 11٪ است. این بدان معناست که از هر 100 نفر 11 نفر پنج سال پس از تشخیص هنوز زنده هستند. میزان بقا فقط تخمینی است. آنها نمی توانند به شما بگویند که چقدر زنده خواهید ماند یا چقدر به درمان پاسخ می دهید. درمان سرطان پانکراس به عوامل خاصی بستگی دارد، از جمله:

  • محل دقیق تومور
  • چه مرحله ای قرار دارد
  • سلامت کلی شما
  • اینکه آیا سرطان فراتر از پانکراس شما گسترش یافته است.

درمان های سرطان لوزالمعده عبارتند از:

عمل جراحی

جراحی تنها راه واقع بینانه برای درمان سرطان پانکراس است. اما جراحان تنها زمانی آن را توصیه می کنند که فکر کنند می توانند تمام سرطان را از بین ببرند. در غیر این صورت، سود کمی وجود دارد.

برای موفقیت آمیز بودن جراحی، سرطان باید به طور کامل به پانکراس محدود شود. حتی در این صورت، حذف کامل سرطان ممکن است امکان پذیر نباشد. بسته به محل و اندازه تومور، چند تکنیک جراحی متفاوت وجود دارد:

روش ویپل (پانکراتیکودئودنکتومی)

اگر تومور در سر لوزالمعده شما باشد، پزشک شما ممکن است روش Whipple را توصیه کند. این روش جراحی سر لوزالمعده، دوازدهه، کیسه صفرا، بخشی از مجرای صفراوی و غدد لنفاوی مجاور را برمی‌دارد. سپس جراح مجرای صفراوی و پانکراس باقیمانده شما را به روده کوچک شما متصل می کند. این کار دستگاه گوارش شما را بازسازی می کند.

پانکراتکتومی دیستال

اگر تومور در دم پانکراس شما باشد، جراح می تواند پانکراتکتومی دیستال را انجام دهد. در طی این روش، جراح دم لوزالمعده و مقداری از بدن پانکراس را برمی دارد. در بیشتر موارد، طحال شما را نیز برمی دارند.

از آنجایی که طحال شما به مبارزه با عفونت ها کمک می کند، ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی ممکن است قبل از انجام پانکراتکتومی دیستال واکسن های خاصی را توصیه کند.

پانکراتکتومی کامل

اگر سرطان در کل پانکراس شما گسترش یافته است، اما برداشتن هنوز امکان پذیر است. ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما ممکن است پانکراتکتومی کامل را در نظر بگیرد. این جراحی کل لوزالمعده، کیسه صفرا، طحال و بخشی از معده و روده کوچک شما را از بین می برد.

زندگی بدون لوزالمعده ممکن است، اما می تواند عوارض جانبی بزرگی ایجاد کند. لوزالمعده شما انسولین و سایر هورمون هایی می سازد که قند خون را در سطح ایمن نگه می دارند. بدون پانکراس، به دیابت مبتلا خواهید شد و برای زنده ماندن به تزریق انسولین نیاز خواهید داشت. علاوه بر این، برای کمک به هضم غذا باید از قرص های آنزیم پانکراس استفاده کنید.

شیمی درمانی

شیمی درمانی از داروهایی استفاده می کند که سلول های سرطانی را از بین می برند. ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی این داروها را به شکل قرص یا از طریق IV در بازوی شما می دهند.

ارائه دهندگان از شیمی درمانی به عنوان یک درمان مستقل استفاده می کنند، به ویژه برای افراد مبتلا به سرطان پانکراس پیشرفته. آنها همچنین ممکن است شیمی درمانی را قبل از جراحی برای کوچک کردن تومور یا بعد از جراحی برای از بین بردن سلول های سرطانی باقی مانده توصیه کنند.

پرتو درمانی

پرتودرمانی از اشعه ایکس با انرژی بالا برای از بین بردن سلول های سرطانی استفاده می کند. ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی معمولاً از این روش برای درمان سرطان پانکراس استفاده می کنند.

اغلب، ارائه دهندگان پرتودرمانی را با شیمی درمانی ترکیب می کنند. آنها ممکن است آن را قبل از جراحی، بعد از جراحی یا به عنوان بخشی از درمان اصلی سرطان شما توصیه کنند. پرتودرمانی همچنین می تواند به کاهش علائم سرطان پانکراس در افرادی که واجد شرایط جراحی نیستند، کمک کند.

درمان سرطان پانکراس

درمان هدفمند

این درمان از داروهایی استفاده می‌کند که پروتئین‌های خاصی را هدف قرار می‌دهند. این پروتئین ها نحوه رشد و گسترش سلول های سرطانی را کنترل می کنند. ارائه دهندگان ممکن است درمان هدفمند را با درمان های دیگر مانند پرتودرمانی ترکیب کنند.

داروهای هدفمند درمانی رایج برای سرطان پانکراس عبارتند از:

  • ارلوتینیب 
  • اولاپاریب 
  • لاروترکتینیب 
  • انترکتینیب

مدیریت درد

سرطان پانکراس می تواند بسیار دردناک باشد زیرا ممکن است اعصاب مجاور را درگیر کند. ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی می تواند به شما در مدیریت درد با داروهای خوراکی، بیهوشی یا تزریق استروئید کمک کند.

اگر سرطان پانکراس دارید و شروع به درد شدید و مداوم کردید، به پزشک خود اطلاع دهید. آنها می توانند درمانی پیدا کنند که علائم شما را کاهش دهد.

سخن آخر

تشخیص سرطان لوزالمعده می تواند تکان دهنده و زندگی را تغییر دهد. ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی شما اینجاست تا به شما کمک کند این زمان دشوار را طی کنید. ممکن است در نظر داشته باشید که به یک گروه پشتیبانی محلی یا آنلاین برای افراد مبتلا به سرطان پانکراس ملحق شوید. 

گذراندن وقت با دیگرانی که از مشکلات مشابهی رنج می برند می تواند برای سلامت روانی و عاطفی شما نیرومند و مفید باشد. همچنین می توانید با یک مشاور، درمانگر یا مددکار اجتماعی در مورد احساس خود صحبت کنید. دانش قدرت است و چندین منبع مفید برای شما و خانواده‌تان وجود دارد.

افزودن دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *