حتما تا بحال افرادی که مبتلا به آلزایمر هستند یا کسانی که نمی خواهند به این بیماری مبتلا شوند، پرسیده اند درمان آلزایمر در سالمندان چیست؟ چه روش های ساده ای برای پیشگیری از این نوع اختلال مغز موثر است؟ دوران سالمندی و بازنشستگی جزء سال‌های طلایی محسوب می‌شود که نباید به نشستن لب پنجره و روی بالکن، دست روی دست گذاشتن و تماشای رفت و آمد وسایل نقلیه بگذرد.

فرمول شاد زیستن حتی در دوران سالمندی هم ساده است. با حفظ ارتباط با خانواده، دوستان و اجتماع و سپری کردن اوقاتی خوش می‌توانید از احساس خستگی و تنهایی دوران سالمندی فاصله بگیرید و از همه مهم‌تر به کاهش مشکلات دوران سالمندی افزایش سلامت خود کمک خواهید کرد.

تمرین‌های ذهنی برای پویا نگه‌داشتن ذهن به اندازه اندام متناسب و قدرت بدنی در سالمندی اهمیت دارد. در تمام طول، یکی از مسئولیت‌های مغز  شاد نگاه‌داشتن انسان هست و هرچه سن بالاتر می‌رود سلامت ذهنی اهمیت بیشتری پیدا کرده و در عدم نیاز فرد به دیگران در دوران سالخوردگی نقش بسزایی ایفا می‌کند.

برای اطمینان از عملکرد مغز به بهترین شکل ممکن ذهن خود را هر روز باید به چالش بکشید. خوشبختانه، ورزش‌های ذهنی به کمک بازی‌ها و فعالیت‌هایی که ذهن را درگیر می‌کنند و همه‌جا و برای همه در دسترس هستند بسیار مفرح و اثرگذار هستند. ما شماری از بهترین بازی‌های فکری سالمندان و فعالیت‌هایی که برای سالمندان سودمند و سرگرم‌کننده و مؤثر هستند و مورد آزمایش قرار گرفته‌اند را در ادامه این مقاله از مجله 60+ ذکر می‌کنیم.

اهمیت بازی فکری برای درمان آلزایمر در سالمندان

تحقیقات نشان می‌دهد که بازی‌های فکری مناسب سالمندان نظیر بازی‌های کارتی، جورچین و بازی‌های رومیزی می‌توانند محرک‌های ذهنی بسیار خوبی باشند و به ارتقا پویایی و سلامت مغز کمک می‌کنند. این امر به خصوص در سالمندان بیشتر صادق است و اغلب از آن‌ها به‌عنوان بازی‌های فکری برای پیشگیری از آلزایمر نام برده می‌شود. 

در عین حال بازی‌ها باعث تحریک سیستم ایمنی بدن شده و همچنین حافظه را تقویت می‌کند. با این تفاسیر نباید اهمیت بازی‌های فکری رل برای افراد مسن را نادیده گرفت. تعداد زیادی از بازی‌ها تعاملات اجتماعی و کلامی را شامل می‌شود. در حقیقت بازی فکری برای سالمندان به کاهش خستگی و جلوگیری از افسردگی کمک می کند که هر دو باعث پیشگیری از آلزایمر و تقویت حافظه می‌شوند. با خرید بازی فکری موردعلاقه سالمندان می‌توان لحظات سرگرم‌کننده و شادی را برای سالمندان عزیز رقم بزنید. ضمن آنکه این پویایی به فعال و درگیر نگه‌داشتن ذهن کمک بسیار زیادی می‌کند.

اهمیت بازی فکری برای سالمندان

معرفی بازی مناسب برای جلوگیری از آلزایمر

اکثر بازی‌های رومیزی باهدف افزایش میزان حافظه، دقت، تمرکز و دیگر توانایی‌های ذهنی برای همه گروه‌های سنی طراحی می‌شوند. بعضی از بازی‌های فکری محدودیت سنی ندارند، نوجوانان، بزرگسالان و سالمندان این امکان را دارند که اوقات فراغت خود را با آنها پر کنند. از بازی‌های فکری مناسب برای سالمندان می‌توان موارد زیر را نام برد:

جدول کلمات

جدول کلمات یک چالش هیجان‌انگیز برای مشغول نگه‌داشتن ذهن است و مغز را مجبور به فعالیت می‌کند. چنانچه تمام جدول حل نشود، حدس‌زدن جواب‌ها، صحبت با دیگر افراد و سعی در حل کردن جدول مواردی هستند که به سلامت و پویایی ذهن کمک می‌کنند.

پازل چیدن

برای بسیاری از ما پازل‌ها نخستین بازی‌های ذهنی بوده‌اند که انجام داده‌ایم؛ این بازی برای نظم بخشیدن به ذهن بسیار مفید باشد. از دیگر فواید این سرگرمی برای سالمندان این است که سبب کاهش فشارخون و آرام‌کردن تنفس می‌شود و کمک بسیار بزرگی به آرام‌شدن و ریلکس شدن می‌کند. حتی برخی اوقات از پازل‌ها به عنوان ابزار مدیتیشن استفاده می‌شود و این برای سالمندان با مشغولیات ذهنی زیاد بسیار مفید و سرگرم‌کننده است.

حل کردن سودوکو

سودوکو یک بازی ذهنی بسیار عالی برای کلیه سنین و همه افراد با توانایی‌های ذهنی متفاوت است. سودوکو یک نوع بازی منطقی با اعداد است که قابلیت حل مسئله و پیداکردن الگوها را تقویت می‌کند. این سرگرمی در بالابردن قدرت تصمیم‌گیری در سالمندان و تصمیم‌گیری‌هایی را که در زندگی روزمره با آنها مواجه می‌شوند به سالمندان کمک می‌کند.

حل سودوکو

شطرنج

شطرنج جزء چالش‌برانگیزترین بازی روی فکری است. گروه‌هایی وجود دارند که برای بازی شطرنج دور هم جمع می‌شوند و این برای آشنایی با افراد جدید بسیار مناسب است. در میان بازی‌های مؤثر برای جلوگیری از آلزایمر شطرنج از محبوبیت بسیار بالایی برخوردار است. می‌توان گفت شطرنج یکی از مناسب‌ترین بازی‌های فکری برای سالمندان است.

شمارش معکوس اعداد

شمارش اعداد به صورت معکوس یک نوع تمرین ذهنی مفید و مؤثر برای سالمندان به شمار می‌آید. برای انجام این کار باید به صورت ذهنی اعداد را با شروع از یک عدد مشخص به صورت معکوس و با صدای بلند شروع به شمارش کنید. 

تقویت حافظه تصویری

این یک بازی بسیار مفید برای سالمندان است چرا که حافظه تصویری به فرد سالخورده کمک می‌کند تا اطلاعات را با سرعت بیشتری به خاطر سپرده و هرگاه که به آن‌ها احتیاج دارد با سرعت بالایی به خاطر آورد. بازی تقویت حافظه تصویری با کمک چند عکس یا تصویر انجام می‌شود. این بازی به دو حالت قابل‌اجرا است.

حالت اول: در یک صفحه چند شیء را بچینید و چند ثانیه به فرد سالمند زمان بدهید تا آن‌ها را به خاطر بسپارد، سپس اشیا را از دید ایشان پنهان کرده و فرصت بدهید تا 5 یا 7 مورد را نام ببرد.

حالت دوم: از سالمند بخواهید به یک عکس یا تصویر برای مدت چند ثانیه نگاه کند و بعد آن را کنار بگذارید. 

حالا از وی درخواست کنید سعی کنید همه آنچه داخل عکس دیده است را به خاطر آورده و نام ببرد. این بازی برای جلوگیری از آلزایمر در سالمندان بسیار مفید است.

یوگا

انجام تمرینات یوگا مزیت‌های ذهنی و فیزیکی بسیاری را برای فرد مسن به همراه دارد. مزایایی نظیر تنظیم فشارخون و کنترل استرس تا کمک به تقویت استخوان‌ها و حفظ تعادل، یوگا سرگرمی عالی برای سالمندان است. بسیاری از باشگاه‌های ورزشی و مراکز تفریحی مخصوص سالمندان، یوگا را در برنامه خود دارند؛ زیرا  مدیتیشن مزیت‌های فوق‌العاده دارد.

انجام بازی‌های کامپیوتری

بسیاری از افراد تصور می‌کنند که بازی‌های کامپیوتری مخصوص کودکان، نوجوانان و جوانان است؛ اما شاید برای شما جالب باشد جالب است که این بازی‌ها از دسته سرگرمی‌های موردعلاقه سالمندان است که برای ایشان جذابیت فوق‌العاده‌ای ایجاد کند. مطالعات و پژوهش‌ها نشان داده است که بازی‌های ۳ بعدی کامپیوتری برای سالمندان بسیار مفید است.

ازآنجاکه این بازی‌ها احتیاج به واکنش سریع  در کنار برنامه‌ریزی دقیقی برای پیشبرد بازی دارند و به ذهن سپردن دکمه‌ها و کاربرد آنها نیز امری ضروری است، می‌توانند در تقویت حافظه و جلوگیری از آلزایمر بسیار مفید باشند.

علاوه بر این بازی‌های کامپیوتری نیازمند یادگیری توانایی‌های جدید هستند که این توانایی‌ها در سلامت شناختی و مفهومی افراد بسیار مفید هستند و قابلیت این را دارند که حس ارزشمند دستیابی به اهداف را در سالمندان تقویت می‌کند.

 افزایش توانایی‌ ذهنی در سالمندان

فعالیت‌ هایی برای افزایش توانایی‌ ذهنی در سالمندان

در این بخش شماری از فعالیت معرفی ‌خواهیم کرد که هدف آنها افزایش حافظه و توجه ذهنی ‌است، توانایی‌های اساسی و موردنیاز برای افراد مسن که می‌تواند احساس ارزشمندبودن در ایشان به وجود آورد و احساس پوچی را از آنها دور کند:

  1. از سالمندان بخواهید تلاش کنند ماه‌های سال را به ترتیب حروف الفبا تکرار کنند.
  2. از فرد سالمند بخواهید به اطراف خود نگاه کرده و سعی کند ۵ شی قرمز که در جیب جا می‌شود را پیدا کند و پس از آن ۵ شی آبی که در جیب جا نمی‌شوند را پیدا کند.
  3. از سالمند بخواهید دو حرف از ابتدای اسمش را انتخاب کند و تلاش کنید با آنها ۲ کلمه بسازید و تعداد کلمات را هرچه می‌توانند بالا ببرند.

بازی فکری مخصوص سالمندانی با زوال عقل

بازی‌هایی که باعث تحریک مغز می‌شوند روند زوال عقل را آهسته می‌کند. فعال نگه‌داشتن ذهن در دوران سالمندی بسیار حیاتی و مهم است. همان گونه که ذکر شد راه‌های بسیار زیادی برای انجام این کار وجود دارد.

یک پژوهش به‌تازگی نشان داده است که افراد سالخورده‌ای که پنج تا شش هفته به طور مداوم به کامل‌کردن تمرینات ذهنی از قبیل  بازی‌های تقویت حافظه یا معماهای اعداد می‌پردازند سلامت روان آنها در زمینه حافظه، منطق و پردازش داده‌ها پیشرفت بیشتری داشته است. اثرات این تمرین‌ها حداقل پنج سال دوام دارد.

انجام بازی‌های ذهنی این قابلیت را دارد که اثرات منفی ذهنی ناشی از پیری را کاهش بدهد و سرعت آن را کم کند و به عمر مغز چندین سال اضافه کند. مطالعات اخیر نشان داده است که فرد سالمند پنج دقیقه در روز احتیاج دارد تا بازی یا معماهای تقویت ذهن را برای سلامت روان خود را به طرز قابل توجهی افزایش دهند. 

مقاله مرتبط را بخوانید: ۷ تا از بهترین بازی و سرگرمی سالمندان

سخن آخر

با افزایش سن، امکان دارد فرد اندکی فراموش‌کارتر شوید. پیرشدن هرچند که قابل‌پیشگیری نیست، اما مواردی نیز وجود دارد که می‌تواند برای کندشدن روند پیری مغز انجام داد. با انجام یک‌سری بازی‌ها و یا حل جورچین‌ها، در مغز و ذهن فعال‌تر می‌شود، از آلزایمر جلوگیری می‌شود و سن مغز کاهش پیدا می‌کند. 

بازی فکری در سالمندان برای جلوگیری از آلزایمر و تقویت حافظه از اهمیت فراوانی برخوردار است. در نتیجه بهتر است با شناخت بازی‌های فکری مناسب سالمندان و تهیة آن‌ها برای سالمندان عزیز از آلزایمر و پیری مغز جلوگیری کنیم.

افزودن دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *