سرطان پوست یکی از شایع ترین سرطان ها در جهان است. سرطان پوست به رشد غیرطبیعی سلول های پوست اغلب در پوستی که در معرض نور خورشید است، گفته می شود. اما این شکل رایج سرطان می‌تواند در مناطقی از پوست که معمولاً در معرض نور خورشید نیستند، نیز رخ دهد.

سه نوع عمده سرطان پوست وجود دارد: کارسینوم سلول بازال، کارسینوم سلول سنگفرشی و ملانوم. شما می توانید با محدود کردن یا اجتناب از قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش خطر ابتلا به سرطان پوست را کاهش دهید. بررسی پوست برای تغییرات مشکوک می تواند به تشخیص سرطان پوست در مراحل اولیه آن کمک کند. تشخیص زودهنگام سرطان پوست بیشترین شانس را برای درمان موفق سرطان پوست به شما می دهد.

این سرطان مردان را بیشتر از زنان مبتلا می کند و در افراد مسن شایع تر است. در این مقاله از مجله 60+ به بررسی تمامی نکاتی که باید درباره سرطان پوست و علائم و درمان سرطان پوست بدانید، مطالب مهمی را عنوان کرده ایم. تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

علائم سرطان پوست در نقاط مختلف

سرطان پوست عمدتاً در مناطقی از پوست در معرض آفتاب از جمله پوست سر، صورت، لب ها، گوش ها، گردن، سینه، بازوها و دست ها و در پاها در زنان ایجاد می شود. اما همچنین می تواند در مناطقی که به ندرت نور روز را می بینند از قبیل کف دست، زیر ناخن های دست یا پا، و ناحیه تناسلی ایجاد شود.

سرطان پوست افراد را در هر رنگ پوستی از جمله افرادی که دارای رنگ های تیره تر هستند، تحت تاثیر قرار می دهد. زمانی که ملانوما در افرادی با رنگ پوست تیره رخ می دهد، احتمال بروز آن در مناطقی که به طور معمول در معرض نور خورشید نیستند، مانند کف دست ها و کف پاها بیشتر است.

علائم و نشانه های کارسینوم سلول بازال

کارسینوم سلول بازال معمولاً در مناطقی از بدن که در معرض نور خورشید قرار دارند، مانند گردن یا صورت شما رخ می دهد.

کارسینوم سلول بازال ممکن است به صورت زیر ظاهر شود:

  • برآمدگی مرواریدی یا مومی شکل
  • ضایعه ای به شکل مسطح، گوشتی رنگ یا قهوه ای اسکار
  • خونریزی یا زخم دلمه‌ای که بهبود می‌یابد و عود می‌کند.
تصاویر سرطان پوست

علائم و نشانه های کارسینوم سلول سنگفرشی

اغلب، کارسینوم سلول سنگفرشی در مناطقی از بدن که در معرض آفتاب قرار دارند، مانند صورت، گوش ها و دست ها رخ می دهد. افرادی که پوست تیره‌تری دارند بیشتر در معرض ابتلا به سرطان سلول سنگفرشی در مناطقی هستند که اغلب در معرض نور خورشید نیستند.

کارسینوم سلول سنگفرشی ممکن است به صورت زیر ظاهر شود:

  • یک ندول سفت و قرمز
  • یک ضایعه صاف با سطح پوسته پوسته شده
علائم و نشانه های کارسینوم سلول سنگفرشی

علائم و نشانه های ملانوما

ملانوما می تواند در هر جایی از بدن شما ایجاد شود، در غیر این صورت در پوست طبیعی یا در خال موجود که سرطانی می شود. ملانوما اغلب در صورت یا تنه مردان مبتلا ظاهر می شود. در زنان، این نوع سرطان بیشتر در قسمت پایین ساق پا ایجاد می شود. هم در مردان و هم در زنان، ملانوم می تواند روی پوستی که در معرض نور خورشید قرار نگرفته است ایجاد شود.

ملانوما می تواند افراد با هر رنگ پوستی را تحت تاثیر قرار دهد. در افرادی که رنگ پوست تیره‌تری دارند، ملانوما در کف دست یا کف پا یا زیر ناخن‌های دست یا پا ایجاد می‌شود.

علائم ملانوما عبارتند از:

  • یک لکه قهوه ای بزرگ با لکه های تیره تر
  • خال که تغییر رنگ، اندازه یا احساس دارد یا خونریزی می کند
  • یک ضایعه کوچک با حاشیه نامنظم و قسمت هایی که قرمز، صورتی، سفید، آبی یا آبی و سیاه به نظر می رسند.
  • ضایعه دردناکی که خارش یا سوزش دارد
  • ضایعات تیره روی کف دست، کف پا، نوک انگشتان یا انگشتان پا، یا روی غشاهای مخاطی پوشاننده دهان، بینی، واژن یا مقعد
علائم و نشانه های ملانوما

علائم و نشانه های سرطان های کمتر شایع پوست

سایر انواع کمتر شایع سرطان پوست عبارتند از:

  • سارکوم کاپوزی: این نوع نادر سرطان پوست در رگ های خونی پوست ایجاد می شود و باعث ایجاد لکه های قرمز یا بنفش بر روی پوست یا غشاهای مخاطی می شود. سارکوم کاپوزی عمدتاً در افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، مانند افراد مبتلا به ایدز. و در افرادی که از داروهایی استفاده می کنند که ایمنی طبیعی آنها را سرکوب می کنند، مانند افرادی که تحت پیوند عضو قرار گرفته اند، رخ می دهد. سایر افرادی که خطر ابتلا به سارکوم کاپوزی را افزایش می دهند شامل مردان جوان ساکن آفریقا یا مردان مسن با میراث یهودی ایتالیایی یا اروپای شرقی هستند.
  • کارسینوم سلول مرکل: کارسینوم سلول مرکل باعث ایجاد گره های سفت و براقی می شود که روی پوست و یا فقط در زیر پوست و در فولیکول های مو ایجاد می شوند. کارسینوم سلول مرکل اغلب در سر، گردن و تنه دیده می شود.
  • کارسینوم غدد سباسه: این سرطان غیر معمول و تهاجمی از غدد چربی در پوست منشا می گیرد. کارسینوم غدد سباسه که معمولاً به صورت ندول‌های سخت و بدون درد ظاهر می‌شوند، می‌توانند در هر جایی ایجاد شوند. اما بیشتر روی پلک اتفاق می‌افتند، جایی که اغلب با سایر مشکلات پلک اشتباه گرفته می‌شوند.

عوامل خطر سرطان پوست

عواملی که ممکن است خطر ابتلا به سرطان پوست را افزایش دهند عبارتند از:

  • پوست روشن: هر کسی، صرف نظر از رنگ پوست، ممکن است به سرطان پوست مبتلا شود. با این حال، داشتن رنگدانه ملانین کمتر در پوست شما محافظت کمتری در برابر اشعه های مضر ماورا بنفش ایجاد می کند. اگر موهای بور یا قرمز و چشمان روشن دارید و به راحتی دچار کک و مک یا آفتاب سوختگی می شوید، احتمال ابتلا به سرطان پوست در شما بسیار بیشتر از افرادی است که پوست تیره تری دارند.
  • سابقه آفتاب سوختگی: داشتن یک یا چند آفتاب سوختگی تاول دار در دوران کودکی یا نوجوانی، خطر ابتلا به سرطان پوست را در بزرگسالی افزایش می دهد. آفتاب سوختگی در بزرگسالی نیز یک عامل خطر است.
  • قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید: هر فردی که زمان زیادی را زیر نور خورشید می گذراند ممکن است به سرطان پوست مبتلا شود، به خصوص اگر پوست با کرم ضد آفتاب یا لباس محافظت نشود. برنزه کردن، از جمله قرار گرفتن در معرض لامپ ها و تخت های برنزه کننده نیز شما را در معرض خطر قرار می دهد. برنزه شدن پاسخ آسیب پوست شما به اشعه ماوراء بنفش بیش از حد است.
  • آب و هوای آفتابی یا مرتفع: افرادی که در آب و هوای آفتابی و گرم زندگی می کنند نسبت به افرادی که در آب و هوای سردتر زندگی می کنند در معرض نور خورشید بیشتری قرار دارند. زندگی در ارتفاعات بالاتر، جایی که نور خورشید قوی ترین است، همچنین شما را در معرض تشعشعات بیشتری قرار می دهد.
  • خال: افرادی که دارای خال های زیاد یا خال های غیرطبیعی به نام خال های دیسپلاستیک هستند در معرض خطر ابتلا به سرطان پوست هستند. این خال‌های غیرطبیعی که نامنظم به نظر می‌رسند و عموماً بزرگ‌تر از خال‌های معمولی هستند، بیشتر از سایرین احتمال سرطانی شدن دارند. اگر سابقه خال های غیرطبیعی دارید، به طور مرتب آنها را برای مشاهده تغییرات مشاهده کنید.
  • ضایعات پوستی: داشتن ضایعات پوستی به نام کراتوز اکتینیک می تواند خطر ابتلا به سرطان پوست را افزایش دهد. این توده‌های پیش سرطانی پوست معمولاً به صورت لکه‌های خشن و پوسته‌دار ظاهر می‌شوند که از رنگ قهوه‌ای تا صورتی تیره متغیر است. آنها بیشتر در صورت، سر و دست افراد با پوست روشن که پوست آنها از آفتاب آسیب دیده است، شایع است.
  • سابقه خانوادگی سرطان پوست: اگر یکی از والدین یا خواهر یا برادر شما سرطان پوست داشته باشد، ممکن است خطر ابتلا به این بیماری را افزایش دهید.
  • سابقه شخصی سرطان پوست اگر یک بار به سرطان پوست مبتلا شده اید، در خطر ابتلای مجدد به آن هستید.
  • یک سیستم ایمنی ضعیف: افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان پوست هستند. این شامل افراد مبتلا به HIV/AIDS و کسانی است که پس از پیوند عضو از داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی استفاده می کنند.
  • قرار گرفتن در معرض تشعشع: افرادی که برای بیماری های پوستی مانند اگزما و آکنه قرار گرفتند، ممکن است خطر ابتلا به سرطان پوست مخصوصا کارسینوم سلول بازال را در آن ها افزایش یابد.
  • قرار گرفتن در معرض مواد خاص: قرار گرفتن در معرض برخی مواد، مانند آرسنیک، ممکن است خطر ابتلا به سرطان پوست را افزایش دهد.
سرطان پوست را چگونه درمان کنیم

پیشگیری از سرطان پوست

بیشتر سرطان های پوست قابل پیشگیری هستند. برای محافظت از خود، این نکات پیشگیری از سرطان پوست را دنبال کنید:

  • در اواسط روز از آفتاب دوری کنید: برای بسیاری از مردم آمریکای شمالی، پرتوهای خورشید بین ساعت 10 صبح تا 4 بعد از ظهر قوی‌ترین است. فعالیت‌های خارج از منزل را برای زمان‌های دیگر روز، حتی در زمستان یا زمانی که آسمان ابری است، برنامه‌ریزی کنید.شما در تمام طول سال اشعه ماوراء بنفش را جذب می کنید و ابرها در برابر اشعه های مضر محافظت کمی دارند. دوری از نور خورشید در قوی ترین حالت خود به شما کمک می کند از آفتاب سوختگی و برنزه شدن پوست که باعث آسیب پوست می شود و خطر ابتلا به سرطان پوست را افزایش می دهد، جلوگیری کنید. قرار گرفتن در معرض نور خورشید در طول زمان نیز ممکن است باعث سرطان پوست شود.
  • در تمام طول سال از ضد آفتاب استفاده کنید:کرم های ضد آفتاب تمام اشعه های مضر فرابنفش را فیلتر نمی کنند، به خصوص اشعه هایی که می تواند منجر به ملانوم شود. اما آنها نقش مهمی در یک برنامه کلی حفاظت از آفتاب دارند.حتی در روزهای ابری از کرم ضد آفتاب با طیف وسیع با SPF حداقل 30 استفاده کنید. کرم ضد آفتاب را سخاوتمندانه بمالید و هر دو ساعت یکبار یا بیشتر اگر در حال شنا هستید یا عرق می کنید، دوباره استفاده کنید. از مقدار زیادی کرم ضد آفتاب برای تمام پوست‌های در معرض آفتاب از جمله لب‌ها، نوک گوش‌ها و پشت دست‌ها و گردن‌تان استفاده کنید.
  • لباس محافظ بپوشید: کرم های ضد آفتاب محافظت کاملی در برابر اشعه ماوراء بنفش ایجاد نمی کنند. بنابراین پوست خود را با لباس‌های تیره و محکم بپوشانید که دست‌ها و پاهای شما را می‌پوشاند. کلاه لبه‌ای پهن که محافظت بیشتری نسبت به کلاه بیس‌بال یا گیره ایجاد می‌کند. برخی از شرکت ها نیز لباس های محافظ نور را می فروشند. یک متخصص پوست می تواند یک مارک مناسب را توصیه کند. عینک آفتابی را فراموش نکنید. به دنبال آنهایی باشید که هر دو نوع اشعه UV و اشعه UVA و UVB را مسدود می کنند.
  • از سولاریوم خودداری کنید: چراغ های استفاده شده در تخت های برنزه کننده اشعه ماوراء بنفش ساطع می کنند و می توانند خطر ابتلا به سرطان پوست را افزایش دهند.
  • مراقب داروهای حساس کننده در برابر آفتاب باشید: برخی از داروهای رایج با نسخه و بدون نسخه، از جمله آنتی بیوتیک ها، می توانند پوست شما را نسبت به نور خورشید حساس تر کنند. از پزشک یا داروساز خود در مورد عوارض جانبی هر دارویی که مصرف می کنید سوال کنید. اگر حساسیت شما به نور خورشید را افزایش می دهند، برای محافظت از پوست خود اقدامات احتیاطی بیشتری را برای دوری از نور خورشید انجام دهید.
  • پوست خود را به طور منظم چک کنید و تغییرات را با دکتر پوست در میان بگذارید: پوست خود را اغلب برای رشد پوست جدید یا تغییر در خال‌های موجود، کک و مک، برآمدگی‌ها و خال‌های مادرزادی بررسی کنید. با کمک آینه، صورت، گردن، گوش ها و پوست سر خود را بررسی کنید. سینه و تنه و قسمت بالایی و زیر بازوها و دستان خود را بررسی کنید. هم جلو و پشت پاها و هم پاهایتان را از جمله کف پاها و فاصله بین انگشتان پا را بررسی کنید. همچنین ناحیه تناسلی و بین باسن خود را بررسی کنید.
سرطان پوست دست

روش های درمان سرطان پوست

جراحی درمان اصلی سرطان پوست غیر ملانومی است. این شامل برداشتن تومور سرطانی و برخی از پوست اطراف است. سایر درمان‌های سرطان پوست غیرملانومی شامل انجماد (کرایوتراپی)، کرم‌های ضد سرطان، رادیوتراپی و نوعی درمان نوری به نام درمان فتودینامیک (PDT) است.

درمان مورد استفاده به نوع، اندازه و محل سرطان پوست غیر ملانومی که دارید بستگی دارد. درمان سرطان پوست غیر ملانوما معمولاً موفقیت‌آمیز است، زیرا برخلاف بسیاری از انواع سرطان‌های دیگر، خطر انتشار سرطان به سایر قسمت‌های بدن بسیار کمتر است.

کارسینوم سلول بازال (BCC) معمولاً به سایر قسمت های بدن گسترش نمی یابد. خطر کمی تا 5٪ از گسترش کارسینوم سلول سنگفرشی (SCC) به سایر قسمت های بدن، معمولاً غدد لنفاوی که در سراسر بدن شما یافت می شوند، وجود دارد.

با این حال، برای هر دو BCC و SCC، اگر تومور درمان نشود، گاهی اوقات ممکن است آسیب پوستی قابل توجهی ایجاد شود. حداقل 9 مورد از 10 مورد سرطان پوست غیر ملانوما با موفقیت درمان می شوند.

سخن آخر

سرطان پوست شایع ترین نوع سرطان است. تقریباً تمام سرطان های پوست در صورت تشخیص زودهنگام می توانند به طور مؤثر درمان شوند. از طرفی انواع مختلفی از سرطان پوست وجود دارد که هر کدام می توانند روی پوست متفاوت به نظر برسند. بنابراین اگر شما یا یکی از عزیزانتان با این بیماری مواجه هستید، برای دریافت کمک و خدمات با ما در ارتباط باشید.

افزودن دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *