کسانی که از اسم آلزایمر هم واهمه دارند شاید بارها از خود پرسیده اند راه های پیشگیری از آلزایمر چیست؟ چگونه میتوانم از ایجاد این اختلال ایمن باشم؟ حافظه اغلب با افزایش سن افراد تغییر می کند. برخی افراد قبل از دیگران متوجه تغییرات در خود می شوند. برای افراد دیگر، دوستان و خانواده اولین کسانی هستند که تغییرات در حافظه، رفتار یا توانایی ها را مشاهده می کنند. از دست دادن حافظه که زندگی روزمره را مختل می کند بخش معمولی پیری نیست. 

افرادی که یک یا چند مورد از 10 علامت هشدار دهنده که در ادامه خواهد شد را دارند باید برای یافتن علت به پزشک مراجعه کنند. تشخیص زودهنگام به آنها فرصتی برای درمان و برنامه ریزی برای آینده می دهد. در این مقاله از مجله 60+ به بررسی راه های موثر و ساده برای کنترل و پیشگیری از آلزایمر در سالمندان می پردازیم. تا انتهای مقاله با ماه همراه باشید.

8 راه برای کمک به بهبود سلامت مغز و پیشگیری از آلزایمر

شواهد علمی رو به رشدی وجود دارد که نشان می‌دهد رفتارهای سالم، که از سرطان، دیابت و بیماری‌های قلبی پیشگیری می‌کند، ممکن است خطر ابتلا به SCD را نیز کاهش دهد. در اینجا هشت گام برای داشتن بدنی سالم و مغز سالم‌تر آورده شده است.

  • ترک سیگار: اکنون ترک سیگار سلامت شما را بهبود می بخشد و خطر ابتلا به بیماری های قلبی، سرطان، بیماری های ریوی و سایر بیماری های مرتبط با سیگار را کاهش می دهد. 
  • پیشگیری و مدیریت فشار خون بالا: ده ها میلیون بزرگسال در ایالات متحده فشار خون بالا دارند و بسیاری آن را تحت کنترل ندارند. حقایق را بیاموزید.
غذای سالم
  • پیشگیری و مدیریت کلسترول بالا: تقریباً از هر 3 بزرگسال آمریکایی 1 نفر کلسترول بالا دارد. یاد بگیرید که چگونه سطح کلسترول خود را مدیریت کنید و خطر ابتلا به آن را کاهش دهید.
  • حفظ وزن سالم: وزن سالم مربوط به تغییرات کوتاه مدت رژیم غذایی نیست. در عوض، این در مورد یک سبک زندگی است که شامل تغذیه سالم و فعالیت بدنی منظم است.
  • به اندازه کافی بخوابید: یک سوم بزرگسالان آمریکایی گزارش می دهند که معمولا کمتر از مقدار توصیه شده می خوابند.
  • تحرکات و فعالیت های ورزشی داشته باشید: راه های زیادی برای مشارکت افراد مسن در جامعه محلی خود وجود دارد. در اینجا چند فعالیت وجود دارد که باید در نظر بگیرید.
فعالیت های ورزشی برای پیشگیری از آلزایمر
  • مدیریت قند خون: در صورت ابتلا به دیابت، نحوه مدیریت قند خون خود را بیاموزید.
  • اگر الکل می نوشید این کار را در حد اعتدال انجام دهید در مورد مصرف الکل و سلامت خود بیاموزید.

مهم است که با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود صحبت کنید. محققان دریافتند که تنها نیمی از بزرگسالان مبتلا به SCD و یک بیماری مزمن از دست دادن حافظه خود را با یک متخصص مراقبت های بهداشتی در میان گذاشته اند. تشخیص زودهنگام از دست دادن حافظه به ویژه برای افراد مبتلا به بیماری های مزمن مهم است. 

معاینه شدن توسط ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی می‌تواند به تعیین اینکه آیا علائمی که تجربه می‌کنید به زوال عقل، از جمله بیماری آلزایمر، یا شرایط قابل درمان‌تری مانند کمبود ویتامین یا عوارض جانبی دارو مربوط می‌شود، کمک می‌کند. تشخیص زودهنگام همچنین فرصتی برای شرکت در آزمایشات بالینی و زمان بیشتری برای برنامه ریزی برای آینده فراهم می کند.

10 علامت هشداردهنده ابتلا به بیماری آلزایمر

سلامت مغز و سلامت جسمی هر دو مهم هستند، به خصوص با افزایش سن. یک مطالعه اخیر CDC دریافتند که افراد مبتلا به یک یا چند بیماری مزمن مانند دیابت، بیماری قلبی، آرتریت، سکته مغزی، بیماری مزمن انسدادی ریه (COPD)، آسم و بیماری کلیوی بیشتر احتمال دارد که مشکلات حافظه را بدتر یا مکرر گزارش کنند که به آن کاهش ذهنی شناختی (SCD) نیز گفته می شود.

1.  از دست دادن حافظه که زندگی روزمره را مختل می کند: فراموش کردن رویدادها، تکرار خود یا تکیه بر وسایل کمکی بیشتر برای کمک به یادآوری (مانند یادداشت های چسبنده یا یادآوری).

2. چالش در برنامه ریزی یا حل مشکلات: مشکل در پرداخت صورت حساب ها یا دستور پخت هایی که سال ها استفاده کرده اید.

3. مشکل در انجام کارهای آشنا در خانه، محل کار، یا در اوقات فراغت: مشکل در آشپزی، مکان های رانندگی، استفاده از تلفن همراه یا خرید.

علائم آلزایمر در سالمندان

4. سردرگمی با زمان یا مکان: مشکل در درک رویدادی که بعدا اتفاق می‌افتد، یا از دست دادن تاریخ‌ها.

5. مشکل در درک تصاویر بصری و روابط فضایی: مشکل بیشتر در تعادل یا قضاوت فاصله، زمین خوردن روی اشیاء در خانه، یا ریختن یا انداختن بیشتر اشیا

این برای تمرکز پاسخ بهداشت عمومی به اثرات رو به رشد و آینده آلزایمر و سایر زوال عقل طراحی شده است. با 25 اقدام، رهبران بهداشت عمومی می توانند سلامت مغز، مراقبت بهتر از افراد مبتلا به اختلال شناختی و افزایش توجه به مراقبان را ارتقا دهند.

6. مشکلات جدید با کلمات در گفتار یا نوشتن: مشکل در دنبال کردن یا پیوستن به یک مکالمه یا تلاش برای یافتن کلمه ای که به دنبال آن هستید (گفتن “آن چیزی که روی مچ دست شما زمان را نشان می دهد” به جای “تماشا کنید”).

7. جا انداختن اشیا و از دست دادن توانایی بازیابی مراحل: قرار دادن کلید ماشین در ماشین لباسشویی یا خشک کن یا عدم توانایی در ردیابی مراحل برای یافتن چیزی.

8. کاهش یا قضاوت ضعیف: قربانی کلاهبرداری، مدیریت نکردن خوب پول، توجه کمتر به بهداشت یا داشتن مشکل در مراقبت از حیوان خانگی.

شایع ترین علائم آلزایمر در سالمندان

9. کناره‌گیری از کار یا فعالیت‌های اجتماعی: عدم تمایل به رفتن به کلیسا یا فعالیت‌های دیگر که معمولاً انجام می‌دهید، نمی‌توانید بازی‌های فوتبال را دنبال کنید یا از آنچه در حال رخ دادن است مطلع شوید.

10. تغییر در خلق و خوی و شخصیت: به راحتی در موقعیت های معمول ناراحت می شوید یا ترسناک یا مشکوک هستید.

سخن آخر

بدتر شدن یا گیجی مکرر یا از دست دادن حافظه، همراه با شرایط سلامت مزمن، می تواند زندگی مستقل و انجام فعالیت های روزمره مانند پخت و پز، تمیز کردن، مدیریت شرایط بهداشتی و داروها، و قرار ملاقات های پزشکی را سخت کند. این ممکن است منجر به بدتر شدن سلامتی و بستری شدن در بیمارستان قابل پیشگیری یا از دست دادن حافظه یا سردرگمی شدیدتر شود. در برخی موارد، SCD ممکن است افراد را در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به بیماری آلزایمر قرار دهد. لذا باید برای درمان آن هرچه سریعتر به پزشک و مراکز درمانی مراجعه کنید.

افزودن دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *