یبوست در تمامی سنین دیده می شود اما در دوره سالمندی رواج بیشتری دارد. در واقع بیش از 60 درصد سالمندان بالای 65 سال به یبوست مبتلا می شوند. همه افراد در طول دوره زندگی خود حداقل یک بار به یبوست مبتلا می شوند که احتمال بروز آن در سالمندان بدلیل کهولت سن بیشتر است؛ اما علت اصلی بروز یبوست در سالمندان چیست و چگونه درمان می‌ شود؟

در این مقاله از مجله 60+ به انواع روش های درمان یبوست را بررسی کنیم. همچنین شما می‌ توانید جهت نگهداری بهتر از سالمند خود و کمک به آن ها در چالش‌ های دوران سالمندی، از 60 پلاس کمک بگیرید.

بیماری یبوست چیست؟

یبوست بیماری نیست بلکه حالتی است که در آن روده حرکات کمتری از حالت عادی دارد. در واقع اجابت مزاج با فواصل زمانی زیاد حدودا 3 روز و بیشتر و به سختی انجام می گیرد. یبوست به مشکلاتی که فرد در حرکت روده تجربه می‌ کند، گفته می شود. در این مشکل دفع در هفته به کم‌ تر از 3 مرتبه می رسد بنابراین وقتی فرد به این حالت دچار می شود، می گوییم یبوست رخ داده است.

یبوست در سالمندان

بروز یبوست در تمامی افراد و جوانان دیده می شود، اما به مراتب در دوره سالمندی شیوع بیشتری دارد. چراکه با افزایش سن علاوه بر اینکه فرد از لحاظ جسمی بسیار ضعیف می شود، این عامل بر روی اندام های داخلی بدن و کاهش وزن فرد نیز بسیار تاثیر می گذارد. در این دوره، میزان تحرکات روده در افراد مسن کاهش چشمگیری پیدا می کند که منجر به سختی و کاهش مراتب دفع می شود. عاملی که باعث تحرکات روده و دستگاه گوارشی می شود می تواند کاهش سوخت و ساز و فعالیت های جسمانی بدن در سنین سالمندی باشد.

توجه کنید که ما به هرگونه اجابت مجاز سخت، تخلیه ناقص مدفوع، مدفوع سفت و… یبوست می نامیم. این وضعیت سالمند را دچار ناراحتی و دردهای طاقت فرسا می کند؛ پس توصیه می کنیم که علائم آن را بشناسید و در صورتیکه به این مشکل دچار هستید، بتوانید راه‌های درمان آن را انجام دهید.

علت یبوست

در سنین سالمندی فرد دچار تغییرات زیادی در زندگی می شود، بنابراین عوامل زیادی در بروز یبوست در سالمندان نقش دارند. برخی سالمندان با تغییر در روند زندگی خود مانند رفتن به مسافرت، نشستن‌ زیاد در ماشین، تغییر در برنامه غذایی و… به یبوست مبتلا می‌شوند. از جمله دیگر دلایل و عوامل مهمی که منجر به یبوست می شوند، شامل این موارد است:

کم تحرکی: اکثر سالمندان با شروع دوره سالمندی دچار کاهش فعالیت های بدنی می شوند. در نتیجه کمبود فعالیت باعث کاهش حرکات روده و در ادامه بروز یبوست در سالمندان می شود. توصیه می شود فعالیت هایی مانند ورزش، تحرک، پیاده روی را برای پشگیری از ابتلا به یبوست در برنامه روزانه خود قرار دهید.

مصرف انواع داروها: دوره سالمندی دوره بحران های زیادی است و اغلب بیماری ها در این دوره پیدا می شوند. بنابراین سالمندان وقتی دارویی را برای یک بیماری خاص مصرف می کنند، ممکن است این دارو باعث بروز یبوست شود. داروهایی از قبیل کدئین، داروهای ضد تشنج، دارو ضد افسردگی و آنتی اسیدهای حاوی آلومینیوم داروهای ایجاد یبوست در سالمندان هستند که باید در اولین فرصت به پزشک مراجعه کنید.

بیماری ها: وقتی فردی به بیماری مبتلا می شود مسلما سایر قسمت های بدن نیز دچار مشکل می شود در نتیجه ابتلا به برخی از بیماری‌ها، احتمال ابتلا به یبوست را دوچندان می کند. بیماری هایی از قبیل پارکینسون، سندروم روده تحریک پذیر، مشکلات رایج در دستگاه گوارش، اختلالات تیروئید و سایر بیماری ها مهم ترین عوامل ابتلا به مشکل یبوست بشمار می آیند.

عدم مصرف کافی فیبر: فیبر ماده ای ارزشمند است که برای سلامت دستگاه گوارش سالمندان بسیار مفید می باشد. فیبر در پوست میوه ها به وفور وجود دارد؛ اما از آنجایی که سالمندان با مشکلاتی از قبیل دندان مصنوعی مواجهند نمی توانند به مقدار کافی این ماده را به بدن خود منتقل کنند در نتیجه دچار یبوست می شوند. فیبر‌ در انواع میوه‌ها، سبزیجات، غلات، دانه‌ها، آجیل و غیره به وفور یافت می‌ شود.

مصرف کم آب: اغلب سالمندان کمتر دچار تشنگی می شوند و آب کمتری مصرف می کنند. در نتیجه آب کافی به روده ها نمی‌ رسد و باعث بروز یبوست می شود.

علائم یبوست در سالمندان

علائم یبوست براساس متابولیسم افراد متفاوت است. در حالت کلی اگر یک یا دو مورد از این علائم را مشاهده کردید، شما به یبوست مبتلا هستید:

  • مدفوع سفت و سخت همراه با درد
  • دفع کمتر از سه مرتبه در هفته
  • احساس سوزش و درد در معده
  • حالت تهوع و نفخ
  • دفع ناقص و نیاز به فشار زیاد
  • گرفتگی، تورم و درد در مقعد
علائم یبوست در سالمندان

انواع درمان گیاهی یبوست در سالمندان

یبوست از رایج ترین بیماری‌ های گوارشی در افراد مسن است؛ چراکه کهولت سن و مصرف انواع داروهای فشار خون و بیماری قلبی در پیدایش آن موثر هستند.

در صورتی که یبوست در سالمندان طولانی شد باید درمان آن را خیلی سریع شروع کنید. مصرف زیاد آب و میوه های دارای فیبر بهترین راه درمان این بیماری است. همچنین برنامه غذایی مناسب نیز می تواند این مشکل را تا حد زیادی کنترل کنند. در ادامه به معرفی بهترین درمان های سریع خانگی یبوست سالمندان می پردازیم.

مصرف روغن زیتون و تخم کتان

روغن‌های زیتون و بذر کتان خاصیت آنتی اکسیدانی، ضد باکتریایی و ضد التهابی دارند و برای درمان یبوست بسیار مفید هستند. این دو ماده ملین هستند و به هضم کمک می کنند.

خوردن سوپ‌

خوردن سوپ‌های آبکی رطوبت را به مدفوع سخت اضافه می‌کنند که باعث نرمی آن می شوددر نتیجه دفع راحت تر انجام می شود. بیشتر مایعات و سایر غذاهای گرم نیز در هضم آسان‌ بسیار موثر هستند.

نوشیدن لیمو عسل برای یبوست در سالمندان

لیموترش نیز در تسکین یبوست موثر است برای مصرف لیمو ترش آب نصف آن را بگیرید و داخل یک لیوان دارای آب گرم بریزید. یک قاشق غذاخوری عسل به آن اضافه کنید. این نوشیدنی را در هر صبح و شب میل کنید. این روند را روزانه با معده خالی تکرار کنید.

خواص روغن کرچک برای یبوست

روغن کرچک سریع ترین روش درمان یبوست در سالمندان است. در صورتیکه یبوست شدید است و خسته شده اید و دنبال راه حل سریعی هستید، و به دنبال راه‌حل هستید، بایستی روغن کرچک را با معده خالی به اندازه 2 قاشق چایی خوری بخورید. توجه کنید به دلیل بدمزه بودن آن، میتوانید با آب لیمو یا پرتقال بخورید.

خواص شگفت‌انگیز انجیر

انجیر بخاطر داشتن فیبر زیاد، موثرترین راه برای دران یبوست در سالمندان است. می توانید از انجیر هم بصورت خشک، هم بصورت تازه و یا خیس استفاده کنید. این میوه روده ها را شستشو می دهد و برای اینکه نتیجه سریعی بگیرید می توانید همراه با بادام خیس کنید و پس از ترکیبشان با عسل بخورید.

خواص انجیر برای درمان یبوست در سالمندان

تاثیر کنجد در درمان یبوست سالمندان

کنجدداری فیبر زیادی است که می‌تواند به راحتی حجم مدفوع را زیاد کرده و روده ها را نرم کند. بهتر است کنج را روزانه به اندازه 35 گرم کنجد به سالمند مبتلا به یبوست بدهید. دقیت کنید که باید در ادامه مقدار زیادی آب بنوشند.

سخن آخر

ابتلا به یبوست برای سالمند طاقت فرسا می باشد از طرفی موجب بروز بیماری‌ های دردناکی مانند درد مقعد، مشکلات ریوی، پوستی، تومور‌های خوش‌ خیم و بدخیم و حتی باعث مرگ سالمند می‌ گردد. بنابراین لازم است در چنین شرایطی، مشکل سالمند را سریع درمان کنید. اگر به دنبال پرستار سالمند برای اینچنین مواقع ضروری هستید یا سوالاتی در این باره دارید کافی است با ما تماس بگیرید.

افزودن دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *