سرطان کولورکتال سرطانی است که از روده بزرگ (کولون) یا رکتوم (انتهای کولون) شروع می شود. روده بزرگ قسمت پایانی دستگاه گوارش است. سرطان روده بزرگ معمولاً افراد مسن را تحت تأثیر قرار می دهد، اگرچه ممکن است در هر سنی رخ دهد. معمولاً به صورت توده های کوچک و غیر سرطانی (خوش خیم) سلولی به نام پولیپ شروع می شود که در داخل روده بزرگ تشکیل می شوند. 

با گذشت زمان برخی از این پولیپ ها می توانند به سرطان روده بزرگ تبدیل شوند. در این مقاله از سایت 60 پلاس به مهم ترین علائم سرطان روده بزرگ و روش های درمانی موثر برای پیشگیری از تسریع پیشرفت بیماری و راهکارهای پیشگیری از سرطان روده را پیش رویتان می گذاریم. با ما همراه باشید.

سرطان روده بزرگ چیست؟

سرطان کولون (کولورکتال) در روده بزرگ (روده بزرگ) شروع می شود، لوله بلندی که به حمل غذای هضم شده به راست روده و خارج از بدن کمک می کند. سرطان روده بزرگ از پولیپ ها یا رشدهای خاصی در پوشش داخلی روده بزرگ شما ایجاد می شود. ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی انواع آزمایش های غربالگری برای این بیماری را ارائه می دهند که پولیپ های پیش سرطانی را قبل از تبدیل شدن به تومورهای سرطانی تشخیص می دهد. 

سرطان روده بزرگ چیست؟

سرطان روده بزرگ که تشخیص داده یا درمان نمی شود ممکن است به سایر نواحی بدن شما سرایت کند. به لطف آزمایش های غربالگری، درمان زودهنگام و انواع جدید درمان، افراد کمتری بر اثر سرطان روده بزرگ جان خود را از دست می دهند.

برای آشنایی بیشتر با سرطان های سالمندان و چگونگی شروع و گسترش آن مقاله همه چیز درباره سرطان سالمندان را بخوانید

علائم سرطان روده بزرگ در سالمندان

شما می توانید بدون اینکه علائم سرطان روده بزرگ داشته باشید، به این بیماری مبتلا شده باشید. اگر علائمی دارید، ممکن است مطمئن نباشید که تغییرات در بدن شما نشانه سرطان روده بزرگ است یا خیر. به این دلیل که برخی از علائم سرطان روده بزرگ شبیه علائم بیماری های کمتر جدی است. علائم شایع سرطان روده بزرگ عبارتند از:

  • وجود خون روی مدفوع یا داخل مدفوع (مدفوع): اگر بعد از مدفوع یا پس از پاک کردن، متوجه خون در توالت شدید، یا اگر مدفوع شما قرمز تیره یا روشن به نظر می‌رسد، با پزشک مشورت کنید. مهم است که به خاطر داشته باشید خون در مدفوع به این معنی نیست که شما سرطان روده بزرگ دارید. موارد دیگر از هموروئید گرفته تا اشک مقعدی گرفته تا خوردن چغندر ممکن است ظاهر مدفوع شما را تغییر دهد. اما همیشه بهتر است هر زمان که متوجه خون در مدفوع یا روی مدفوع خود شدید با یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی مشورت کنید.
  • تغییرات مداوم در عادات مدفوع (نحوه دفع مدفوع): اگر یبوست یا اسهال مداوم دارید، یا اگر احساس می‌کنید هنوز بعد از رفتن به دستشویی نیاز به مدفوع دارید، با یک پزشک مشورت کنید.
  • درد شکم (شکم): اگر درد شکمی بدون علت شناخته شده دارید، با یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی صحبت کنید که از بین نمی رود یا درد زیادی دارد. بسیاری از چیزها ممکن است باعث درد شکم شوند، اما اگر شکم درد غیرعادی یا مکرر دارید، همیشه بهتر است با یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی مشورت کنید.
  • نفخ معده: چیزهای زیادی وجود دارد که ممکن است در شما احساس نفخ ایجاد کند. اگر نفخ شکم شما بیش از یک هفته طول کشید، بدتر شد یا علائم دیگری مانند استفراغ یا خون در مدفوع خود دارید، با پزشک مشورت کنید.
  • کاهش وزن غیرقابل توضیح: این کاهش قابل توجه وزن بدن شما زمانی است که سعی در کاهش وزن ندارید.
  • استفراغ: اگر به طور دوره ای بدون دلیل مشخص استفراغ کرده اید یا در عرض 24 ساعت زیاد استفراغ کرده اید، با یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی صحبت کنید.
  • خستگی و احساس تنگی نفس: این علائم نشانه کم خونی هستند. کم خونی ممکن است حاکی از ابتلا به سرطان روده بزرگ باشد.

چه کسانی بیشتر سرطان روده بزرگ مبتلا می شوند؟

سرطان کولون سومین سرطان شایع در ایالات متحده است که بر اساس گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های ایالات متحده (CDC)، مردان اندکی بیشتر از زنان در معرض ابتلا به سرطان روده بزرگ هستند. این بیماری بر افراد سیاه پوست بیشتر از افرادی که از دیگر گروه های قومی یا نژادی هستند تأثیر می گذارد.

سرطان کولون معمولاً افراد 50 ساله و بالاتر را مبتلا می کند. با این حال، طی 15 سال گذشته، تعداد افراد 20 تا 49 ساله مبتلا به این بیماری هر سال حدود 1.5 درصد افزایش یافته است. محققان پزشکی مطمئن نیستند که چرا این اتفاق می افتد.

علائم سرطان روده بزرگ

علل ابتلا به سرطان کولون یا روده

سرطان روده بزرگ مانند دیگر سرطان ها زمانی اتفاق می افتد که سلول ها به طور غیرقابل کنترلی رشد و تقسیم می شوند. تمام سلول های بدن شما دائما در حال رشد، تقسیم و مرگ هستند. به این ترتیب بدن شما سالم می ماند و همانطور که باید کار می کند. در سرطان روده بزرگ، سلول‌های پوشاننده روده بزرگ و راست روده حتی زمانی که قرار است بمیرند، به رشد و تقسیم شدن ادامه می‌دهند. این سلول های سرطانی ممکن است از پولیپ های روده بزرگ ایجاد گردند.

محققان پزشکی مطمئن نیستند که چرا برخی افراد به پولیپ های پیش سرطانی روده بزرگ مبتلا می شوند که به سرطان روده بزرگ تبدیل می شوند. آنها می دانند که برخی عوامل خطر احتمال ابتلا به پولیپ های پیش سرطانی و سرطان روده بزرگ را در افراد افزایش می دهد.

این عوامل خطر شامل شرایط پزشکی خاص، از جمله شرایط ارثی و انتخاب سبک زندگی است. داشتن یک یا چند عامل خطر برای سرطان روده بزرگ به معنای ابتلا به این بیماری نیست. این فقط به این معنی است که خطر افزایش یافته است. درک عوامل خطر ممکن است به شما کمک کند تصمیم بگیرید که آیا باید با یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی در مورد خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ (کولورکتال) صحبت کنید.

عوامل خطر سرطان روده بزرگ

عواملی که ممکن است خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را افزایش دهند عبارتند از:

  • سن بالاتر: سرطان روده بزرگ در هر سنی قابل تشخیص است، اما اکثر افراد مبتلا به سرطان کولون بالای 50 سال سن دارند. میزان سرطان روده بزرگ در افراد کمتر از 50 سال در حال افزایش است، اما پزشکان مطمئن نیستند که چرا.
  • نژاد آفریقایی-آمریکایی: آفریقایی و آمریکایی ها نسبت به سایر نژادها در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به سرطان روده بزرگ هستند.
  • سابقه شخصی سرطان کولورکتال یا پولیپ: اگر قبلاً سرطان روده بزرگ یا پولیپ های غیر سرطانی روده بزرگ داشته اید، خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ در آینده بیشتر است.
  • شرایط التهابی روده: بیماری های التهابی مزمن روده بزرگ، مانند کولیت اولسراتیو و بیماری کرون، می توانند خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را افزایش دهند.
  • سندرم های ارثی که خطر سرطان روده بزرگ را افزایش می دهد: برخی از جهش‌های ژنی که از نسل‌های مختلف خانواده شما منتقل می‌شود می‌تواند خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را به میزان قابل توجهی افزایش دهد. تنها درصد کمی از سرطان های روده بزرگ با ژن های ارثی مرتبط هستند. شایع‌ترین سندرم‌های ارثی که خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را افزایش می‌دهند. پولیپ آدنوماتوز خانوادگی (FAP) و سندرم لینچ هستند که به عنوان سرطان روده بزرگ غیر پولیپوز ارثی (HNPCC) نیز شناخته می‌شود.
  • سابقه خانوادگی سرطان روده بزرگ: اگر یکی از بستگان خونی داشته باشید که به این بیماری مبتلا شده است، احتمال ابتلا به سرطان روده بزرگ بیشتر است. اگر بیش از یک عضو خانواده سرطان روده بزرگ یا سرطان رکتوم داشته باشند، خطر شما حتی بیشتر است.
  • رژیم غذایی کم فیبر و پرچرب: سرطان روده بزرگ و سرطان رکتوم ممکن است با یک رژیم غذایی معمولی غربی همراه باشد که فیبر کم و چربی و کالری بالایی دارد. تحقیقات در این زمینه نتایج متفاوتی داشته است. برخی از مطالعات نشان داده اند که خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ در افرادی که از رژیم های غذایی سرشار از گوشت قرمز و گوشت فرآوری شده استفاده می کنند، افزایش می یابد.
  • یک سبک زندگی کم تحرک: افرادی که غیر فعال هستند بیشتر در معرض ابتلا به سرطان روده بزرگ هستند. انجام فعالیت بدنی منظم ممکن است خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را کاهش دهد.
  • دیابت: افراد مبتلا به دیابت یا مقاومت به انسولین در معرض خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ هستند.
  • چاقی: افرادی که چاق هستند در مقایسه با افرادی که وزن طبیعی دارند، خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ و خطر مرگ ناشی از سرطان روده بزرگ بیشتر است.
  • سیگار کشیدن: افرادی که سیگار می کشند ممکن است خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را افزایش دهند.
  • الکل: مصرف زیاد الکل خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را افزایش می دهد.
  • پرتودرمانی برای سرطان: پرتودرمانی که برای درمان سرطان های قبلی روی شکم انجام می شود، خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را افزایش می دهد.
درمان سرطان روده

انواع روش های درمان سرطان روده


جراحی رایج ترین درمان سرطان روده بزرگ است. جراحی ها و روش های مختلف سرطان روده بزرگ وجود دارد:

  • پولیپکتومی: این جراحی پولیپ های سرطانی را از بین می برد.
  • کولکتومی جزئی: به این عمل جراحی برداشتن کولون نیز گفته می شود. جراحان بخشی از روده بزرگ شما را که حاوی تومور و مقداری بافت سالم اطراف است برمی دارند. آنها بخش های سالم روده بزرگ را در روشی به نام آناستوموز دوباره به هم وصل می کنند.
  • برداشتن جراحی با کولوستومی: جراحان مانند کولکتومی، بخشی از کولون شما را که حاوی تومور است برمی‌دارند. اما در این جراحی نمی‌توانند بخش‌های کولون سالم را به هم وصل کنند. در عوض کولوستومی انجام می دهند. در کولوستومی، روده شما به سوراخی در دیواره شکم منتقل می شود تا مدفوع شما در کیسه ای جمع شود.
  • فرسایش با فرکانس رادیویی: در این روش از گرما برای از بین بردن سلول های سرطانی استفاده می شود.
درمان سرطان روده سالمندان

پزشکان ممکن است جراحی را با درمان کمکی ترکیب کنند. این درمان سرطان قبل یا بعد از جراحی است. آنها همچنین ممکن است از این درمان ها برای سرطان روده بزرگ که گسترش یافته یا عود کرده است استفاده کنند. درمان ها ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • شیمی درمانی: ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی ممکن است از داروهای شیمی درمانی برای کوچک کردن تومورها و کاهش علائم سرطان روده بزرگ استفاده کنند.
  • درمان هدفمند: این درمان ژن‌ها، پروتئین‌ها و بافت‌هایی را هدف قرار می‌دهد که به رشد و تکثیر سلول‌های سرطانی روده بزرگ کمک می‌کنند. ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی اغلب از نوعی درمان هدفمند به نام درمان آنتی بادی مونوکلونال استفاده می کنند. در این درمان از آنتی بادی هایی در آزمایشگاه استفاده می شود که به اهداف خاصی روی سلول های سرطانی یا سلول هایی که به رشد سلول های سرطانی کمک می کنند. آنتی بادی ها سلول های سرطانی را از بین می برند.

جمع بندی سرطان روده در سالمندان

مراقبت از خود بخش مهمی از زندگی با سرطان روده بزرگ است، اما وضعیت هر کس متفاوت است. افرادی که برای سرطان کولون در مراحل اولیه درمان می شوند ممکن است عاری از سرطان شوند. آنها از سرطان نجات یافته اند، اما ممکن است نگران باشند که سرطان روده بزرگشان عود کند. 

مراقب به افراد کمک می کند تا علائم سرطان و عوارض جانبی درمان را مدیریت کنند.

افزودن دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *